Pomocne

...potrafię pływać - jak to odczuwam?

Niewiele jest dzisiaj dyscyplin sportu szczególnie sportów indywidualnych, w których technika nieodgrywałaby kluczowego znaczenia. Pływanie można z pewnością zaliczyć do sportów o dużych wymaganiach technicznych. Rozważania nad techniką pływania warto rozpocząć od–na pozór banalnego stwierdzenia, że woda to obce dla człowieka środowisko, w którym poruszanie się wymaga od niego specjalnych zdolności i umiejętności. Jednym z czynników stymulujących poziom wyników sportowych jest mistrzostwo techniczne pływaka, co sprawia że technika pływania jest niewyczerpanym źródłem możliwości poprawy wyników sportowych. Nauczanie pływania metodą Total Immersion to ogromny nacisk na technikę, perfekcję ruchu, dbałość o ciągłe doskonalenie czucia wody już w początkowej fazie nauczania. Jak się tego nauczyć? Uważam że pomocne tu będą - nazywam to zabawy z wodą w wodzie. Ćwiczenia(ruchy) które nauczą każdego z Was pływania bez względu na oddech i oddechu, który daje 100% umiejętności pływania (ściśle - utrzymania się na powierzchni) bez względu na ruchy. Nabycie tych umiejętności oraz doświadczenie czucia wody, sprawią że nie masz prawa utopić się w spokojnej wodzie. Świadomość swojego wyszkolenia daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu, przekłada się to na pełne rozluźnienie w wodzie które jest podstawą nauki pływania bezwysiłkowego. Nauka pływania metodą Total Immersion, to "dzielenie z wodą jednego ducha" nie walki nią. TI to nieograniczone możliwości rozwoju i doskonalenia relacji na płaszczyźnie człowiek - woda.


Sprzęt i akcesoria pływackie - czy warto korzystać?

 Opis sprzętu i akcesorii pływackich, tych bardziej lub mniej przydatnych jest wynikiem mojego doświadczenia i odczuć z jego korzystania.

1. Czepek pływacki(silikonowy) - pływanie w czepku ma tylu zwolenników ilu przeciwników. Korzyści to: ochrona włosów przed działaniem chloru, ochrona uszu, umieszczenie TempoTrainera jest wygodniejsze aniżeli na klipsie, podczas ćwiczeń bardziej statycznych dłużej utrzymamy ciepłotę ciała.

2. Okularki - pływamy w okularkach bezdyskusyjnie!!! Pogorszenie lub utrata wzroku - tego nie chcemy. Nie ma możliwości uzyskania komfortu gdy wszystko co nas otacza jest rozmazane.

3. Fajka czołowa - "wymusza" prawidłową pozycję głowy, rewelacyjna w trakcie ćwiczeń z punktami koncentracji uwagi, przydatna w nauce pływania sportowego.

4. TempoTrainer (metronom, pot. nazywam "pik pik") - małe urządzenie emitujące sygnał dźwiękowy, pomaga w osiągnięciu równego rytmu i tempa pływania. Ułatwia optymalną kombinację długości kroku pływackiego i częstotliwości ruchów/cykli (SPL-stroke per lenght).

5. Płetwy - zalecane przy rozwiązywaniu problemów z prawidłową pracą nóg (tzw. kopnięcia z kolan lub nadmierna częstotliwość kopnięć), pomagają w wyćwiczeniu giętkości stawu skokowego.

6. Zatyczka na nos - niezbędna przy pływaniu z fajką(zdarza się pociągnąć wodę nosem), poprawia komfort ćwiczeń i pływania stylem grzbietowym. Odradzam stosowania w pływaniu pozostałymi stylami. Uniemożliwia pełną wymianę tlenową, co w efekcie przekłada się na powstanie długu tlenowego. 

 

7. Łapki, padle - polecam tylko i wyłącznie do budowania siły, zwiększenia objętości mięśni. Dla poprawy "chwytu wody" korzystniej jest obrać kierunek przeciwny - czyli zamknąć dłonie w pięści.

8. Ósemka(pullboy) - zbędny element, odradzam stosowania gdyż "usypia" wyczulenie na poprawną pozycję bioder. Metoda TI naucza prawidłowej pozycji poprzez rozluźnienie i ułożenie ciała na szynie. Sztuczna wyporność jaką daje bojka, często ma służyć wzmocnieniu pracy ramion wyłączając pracę nóg, nie powodując opadania bioder. Poprawne ułożenie ciała (pod taflą wody) nie jest efektem pracy nóg!!!

9. Przybory do zapisywania - przydatny element, na zdj. notes i długopis z możliwością stosowania "na mokro"amerykańskiej firmy Rite in the Rain - niewielki koszt w porównaniu z możliwościami. Pierwszy raz zakupiłem w amerykańskiej bazie na potrzeby służby. Zastosowanie przeniosłem na basen.

10. Worek siatkowany - warty zakupu, pakujemy wszystko co przydatne w jedno miejsce, szybko schnie, przyda się gdy zabieramy na basen swoje pociechy.

 

Ponieważ z natury żyjemy w skupiskach, dostosowujemy się do siebie wzajemnie. W tej wzajemnej egzystencji zasadą postępowania jest zwalczanie egoizmu, uspołecznienie się i liczenie z innymi. Dobre maniery, dobre wychowanie, poprawne zachowanie, wszystko to esencja savoir vivre. Życzliwość dla ludzi, uprzejmość, tolerancja, opanowanie emocji, te nienaganne formy powinny być naszymi nawykami zakorzenionymi i wpajanymi od dzieciństwa. Pływalnia jest jednym z miejsc, w którym jednocześnie znajdują się przedstawiciele różnych pokoleń. Więc jeśli chcielibyśmy, aby czas treningu i relaksu przynosił korzyści wszystkim miłośnikom basenowych niecek, to powinniśmy poznać pewne, niepisane zasady...
gdyż "obycie umila życie"

Pływacka etykieta basenów ogólno-dostępnych

1. Dziel się torem z innymi pływakami,
bądź świadom obecności osób dookoła. Pozwoli na wyeliminowanie zbędnego chaosu, co przełoży się na komfort.


2. Nie bądź nerwusem!, najgorszym pływakiem wcale
nie jest ten płynący najwolniej, lecz ten który pomimo tłoku, za wszelką cenę stara się wykonać „trening z kartki”

3. Jeżeli musisz zrobić super ważny trening, a na basenie są tłumy, korzystniej będzie
wyluzować niż za wszelką cenę walczyć z ludźmi o każdy skrawek wolnego miejsca.

4. Dobierz tor do swoich możliwości i preferowanego stylu pływackiego. Jeśli jesteś szybszy, rozejrzyj się za szybszym torem. Natomiast, gdy spowalniasz innych nie awanturuj się gdy poczujesz kilkukrotne klepnięcie w stopę. Po prostu pływak daje znać że chce Ciebie wyprzedzić.

5. Szybszy na torze ma pierwszeństwo. Jeżeli jesteś wyprzedzany spłyń na bok do liny, lub przytrzymaj się przy ścianie. Stracisz najwyżej 1s, a dla wyprzedzającego jest to ogromne ułatwienie.

6. Zawsze pierwszeństwo ma osoba, która płynie. Najgorszym chamstwem jest odbicie się od ściany tuż przed dopływającym pływakiem.

7. Nawroty powinno się wykonywać na środku basenu, ponieważ osoba która wyprzedza ma największe pole manewru. Przyczyną wielu zderzeń jest robienie nawrotu po prawej stronie.

8. Podczas odpoczynku przy ścianie, powinniśmy schować się w jednym z rogów toru.

9. Jeżeli na torze pływa już jakiś zawodnik, to dobrym zwyczajem jest poczekać przy ścianie na jego nawrót, nawiązując kontakt wzrokowy. Szczególnie ważne jest to gdy do tej pory pływał sam.



Script logo
Design marcinkaczmar.pl